Motif Manusia Dalam Pola Hias Keranda Kayu Balak Di Sabah

Yunus Sauman Sabin, Adnan Jusoh, Wan Noorlizawati Wan Mat Ali, Zuliskandar Ramli

Abstract


Keranda kayu balak merupakan wadah utama dalam pengebumian masyarakat Orang Sungai dan Subpan. Pada masa yang sama keranda kayu balak juga menjadi wadah untuk mengekspresi cara fikir, sistem nilai, falsafah dan juga seni budaya dalam masyarakat tempatan di Sabah. Sebab itulah kita dapat lihat banyak keranda yang mempunyai pola hias ukiran sama ada dalam bentuk figura mahupun ukiran gambar. Antara motif yang seringkali digunakan ialah motif flora, zoomorfik, geometrik, stailistik dan anthropomorfik. Dalam kajian ini, kami memberi tumpuan terhadap motif manusia. Antara aspek yang dibincangkan ialah tipologi polahias dan maknanya. Memandangkan aspek ini mempunyai variasi yang nyata, memungkinkan bahawa terdapat makna tersirat yang dibawa oleh pengukir. Justeru aspek yang lebih penting dalam kajian ini ialah melihat hubungkait antara motif polahias manusia dengan aspek pemikiran masyarakat pengamal tradisi tersebut di Sabah. Hasilnya pengkaji mendapati bahawa terdapat hubungan yang rapat antara ukiran tersebut dengan sebahagian daripada cara hidup masyarakat pengamalnya. Dengan kata lain, ukiran tersebut merupakan rakaman tidak bertulis mengenai sejarah, falsafah, sistem nilai dan cara fikir mereka. Dengan itu kajian ini merupakan kajian yang memberi sumbangan besar kepada usaha mentafsir sebahagian sejarah silam masyarakat pribumi di Sabah sebelum kehadiran kuasa Barat.

Kata kunci: keranda kayu balak, motif, Sabah


Log coffin serves as main tool in Orang Sungai and Subpan funeral’s rites. At the same time the coffins fit the purpose as platform to express way of thoughts, value systems, philosophy, and the arts of culture among local community in Sabah. This is among reasons why coffins are carved in form of figures or carved images. Motifs often use are floral, zoomorphic, geometric, stylistic and anthropomorphic. This paper however focuses on human motif. Among aspect discuss here are typology of decorations and its meaning. These particular motifs thus are clear and allow implicit meaning carried by the sculptor. Hence, the most significant aspect of this study is to look at the relation between local community and the decorations. As the result, this paper finds there is close link between the sculptures and the way of life of the practitioners. In other word, the carvings are assuming as written records on their history, philosophy, value system, and their way of thinking. Therefore, this study highlights major contribution in interpreting the history of certain indigenous communities in Sabah before the arrival of Western powers.

Keyword: log coffin, motif, Sabah





Full Text:

PDF

References


AdiTaha. 2000. Archaeological Investigation in Ulu Kelantan, Malaysia. Ph.D. Thesis. Canberra: Australian National University.

Bellwood, Peter. 1988. Archaeological Research in South-eastern Sabah. Sabah Museum Monograph, Vol. 2, Kota Kinabalu: Sabah Museum and State Archives.

Bellwood, Peter. 1989. Archaeological Investigation at Bukit Tengkorak and Segarong, Southeastern Sabah.Bulletin of The Indo-Pacifik Prehistory Association, No. 9, Australian National University.

Beresford-Pierse, R.H.W. 1954. Settlement of a tribal dispute in North Borneo.JMBRAS. Vol. XXVII. Part 1.

BNBH. 1st Mei 1889.

Chia, S. and Peter Koon. 2003. Recent Discovery of an Ancient Log Coffin in Semporna, Sabah.Sabah Society Journal 20.

Dransfield, John. 1984. The Rattans of Sabah. Sabah Forest Record, No. 13. Sandakan: Jabatan Perhutanan Sabah.

Harrisson, Barbara and O.T. Bambi bin Ungap. 1964. “Tapadong-700 years old cave history in Sabah.” SMJ (New Series), Vol. II, No. 23-24.

Harrisson, Barbara and Michael Chong. 1965. “Stories from Kinabatangan caves, Sabah”. SMJ (New Series). Vol. 12, No. 25-26.

Harrisson, Barbara. 1960. Marker devices in east Sabah burial caves. SMJ (New Series), 13(27).

Harrisson, Tom & Barbara. 1969/70. The Prehistory of Sabah. Kota Kinabalu: Sabah Museum.

Harrisson, Tom. 1972. The prehistory of Borneo. Asian Perspectives. Vol. XIII.

Phelan, Peter R. 2001. Head-hunting and the Magang Ceremony in Sabah. Kota Kinabalu: Natural History Publications.

YunusSauman Sabin. 2001. Tapak Pengebumian Purba di Lembah Danum, Hulu Segama, Sabah: SatuTinjauan. Jurnal Persatuan Muzium Malaysia 20.

YunusSauman Sabin. 2002. Kajian Arkeologi Di Lembah Kinabatangan, Sabah Dengan Tumpuan Kepada Gua Batu Tulug. Disertasi Sarjana, Jabatan Sejarah, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Yunus Sauman Sabin. 2015. Tradisi Pengebumian Keranda Kayu Balak Di Sabah Dari Perspektif Etnoarkeologi. Tesis PhD. ATMA, UKM. Bangi.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



IKATAN AHLI ARKEOLOGI MALAYSIA

d/a Institut Alam dan Tamadun Melayu
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan, Malaysia
Tel: +60 3 8921 5280